De camper

14 oktober 2022 - Riel, Nederland

Ik had eerder al beloofd wat meer over de camper te vertellen.

We hebben.de camper gehuurd via camptoo.nl. Een organisatie die alles regelt voor particulieren en bedrijven. Zij zijn in feite een intermediair en verhuren zelf geen campers. Ze faciliteren de marketing, de planning en de contractuele en juridische ondersteuning. Ook hebben ze eigen hulpdiensten zodat dat je vervangend vervoer krijgt bij problemen.

We hebben de camper gehuurd omdat we eerder al ervaring hadden met camperen met een camper maar dan in Canada, en dat is toch een heel ander werelddeel.

Als het in Europa ook goed te doen is overwegen we een camper op termijn aan te schaffen. We gaan niet over een nacht ijs.... We weten inmiddels we nogal wat eisen hebben en vooral wat we niet willen..

Voor een redelijk jonge camper ben je dan al gauw 50K tot 75K kwijt aan investering. En dan heb je dus een tweedehandsje....:-).

Deze camper is van 2003. Heeft een lengte van 6,5 meter. Is 2,2m breed en 3,65 hoog. Hij weegt bijna 2900 Kg en heeft een maximaal gewicht van 3400 Kg.

Er kan dus redelijk maar niet heel veel bagage mee. Hij is te rijden met een rijbewijs B. Als je er een aanhanger achter wil dan heb je BE nodig. Een C1 rijbewijs is voor deze camper dus niet nodig

We hebben de camper niet laten wegen toen we beladen waren maar al rekenend kwam ik op ruim 3500 Kg uit. Daar ben je zo en dat is eigenlijk te veel, dus hoe lichter de camper hoe beter. Het totaal gewicht mag nl niet boven de 3500 Kg uitkomen. Ten eerste omdat de camper daar niet voor goedgekeurd is. Bovendien heb je een C of C1 rijbewijs nodig voor campers die zwaarder zijn dan 3500 Kg.

Het onderstel en motor is van Fiat. De opbouw is van het merk Pilote. Beide merken zijn Italiaans.

De camper is handgeschakeld en heeft een bovengemiddelde sterke diesel motor van 2.8 Liter en heeft 5 cylinders.

De indeling is vrij standaard en was voor ons onvoldoende. Een langsbed, keuken, douche, toilet en zitje. Fietsenrek achterop. Met name de opberg ruimten waren niet ergonomisch opgebouwd. Er was eveneens geen dubbele bodem aanwezig. Wat zo zijn nadelen heeft.

Verder was het een prima camper, de wegligging was prima, evenals de trekkracht en het rijcomfort. Er waren voldoende paardenkrachten aan boord om goed met het verkeer mee te kunnen en steile bergen te kunnen nemen.

Al met al een prima camper om eens te proberen.

Wel al 19 jaar oud en dat kun je er ook aan zien.

Het is een diesel uit de categorie 3. Tegenwoordig zijn de diesels van categorie 6 of zelfs 7.

Met die hogere categorieën kun je ook in milieuzones komen zonder een boete te krijgen.

Op dit moment is dat nog niet heel relevant. Er zijn echter landen met vergaande plannen om regio's uit te roepen tot milieuzone. Als dat werkelijkheid wordt dan zou het zo maar kunnen dat je niet meer door bepaalde landen met een oudere camper kunt rijden zonder boetes te krijgen van aanzienlijke bedragen. Belangrijk gegeven bij het aanschaffen van een camper...

Voor verdere details van de camper. Zie de zojuist ge uploaden foto's en het specificatie blad

1. Rob:
    15 oktober 2022
    Leuk te lezen wat jullie indruk van deze camper is na 3 weken. Ga ik toch ff lekker op reageren ;-)

Onderstel van fiat (x249) was met de turbodaily motor is top maar een euro 3 wordt echt langzaam een probleem met de milieuzones. Maar anders gezegd er blijft nog veel over waar je wel mag komen.( ik makkelijk praten met de x250 euro5+)
    Bergruimte. Ja is altijd een probleem als je niet zelf bouwt. Maar meer bergruimte is ook meer meenemen. Misschien minder meenemen. Zorgt er ook voor dat het gewicht onder de 3500kg blijft ;-) leeg gewicht is laag. Met 2900kg kan je veel meenemen, de jonger campers zijn zwaarder. Met 30jaar camper ervaring heb ik veel inrichtingen gezien. En elke heeft zijn voor en nadelen. Ik vindt de mijn nu te groot met 6,2mtr en leeg gewicht van 2800kg, euro5. Maar naar Noorwegen in 2018 was heb perfect. Zou nu graag naar een 6mtr bus wil. Gunstige met tol parkeren in de stad. Maar goed. Wij praten er nog wel eens over.

Belangrijkste was deze reis en het ervaren. En dat is gelukt lijkt mij zo.

Ik gok dat als jullie dit lezen dat jullie weer veilig thuis zijn.
    Tot snel.
  2. Louis en Karin:
    15 oktober 2022
    Bedankt voor je response Rob. Dat je er ervaring mee hebt is helemaal duidelijk. Moeten we maar eens verder over praten, we willen er serieus mee verder. En zoals je zegt, ieder heeft zo zijn persoonlijke wensen.
    Hopelijk tot snel
    Misschien weet eens een keer Catannen, het wordt er weer de tijd voor...:-)