18 juni Kristiansand en einde vakantie.

18 juni 2024 - Kristiansand, Noorwegen

Vandaag zijn we naar Kristiansand gereden en hebben een mooi plekje gevonden bij de botanische tuinen. Kosten: 10 Kronen voor 14uur. Uiteindelijk bleek het gratis te zijn want de betaal automaat werkt niet..:-).

Na de tuinen bezocht te hebben zijn we naar het centrum gelopen (30) minuten.

Leuke stad en hebben in het zonnetje genoten van de diverse terrasjes en de dagjesmensen die er in vele getalen waren.

18 juni kerk Kristiansand

Ook nog een leuk aandenken gescoord!

18 juni troll

Eind van de dag weer terug gewandeld en ons eigen maaltje gekookt.

Morgen (woensdag) naar de pond voor de oversteek naar Denemarken. We komen daar rond 18.30u aan en gaan dan nog 2 uurtjes naar het zuiden rijden.

Donderdag verder door via Duitsland. Er zal nog een tussenstop volgen om vrijdag het laatste deel naar huis te doen.

We gaan ook nog even langs Obelink in Winterswijk. Onze camper uitrusting aanvullen/aanpassen. We weten nu dat camperen in Scandinavië toch echt anders is dan in Zuid Europa.

Dit was het einde van onze vakantie in Noorwegen.

We hebben genoten van al het natuurschoon dat hier te zien is, de ellenlange tunnels, de avontuurlijke smalle wegen, de fantastische fjorden met hun uitgestrekte vergezichten en vele vele watervallen in allerlei gedaanten. Ook gesproken met de Noren en de complimenten gegeven over het mooie land waar ze in wonen.

We hebben de lange dagen mogen ervaren waar het om 12u in de nacht nog gewoon licht is. De meer dan fantastische zonsondergang die vuurrood is als er veel vocht in de lucht aanwezig is. 

Uiteraard willen we ook stilstaan bij de verschillende weertypen die we hebben mogen meemaken.

En dat varieerde van felle zon waar we onze bruine hoofden van hebben overgehouden maar ook heftige regenbuien die in enkele minuten kunnen losbarsten maar ook binnen een minuut kunnen omslaan naar een stralende zon. Of zelfs sneeuw en hagel in het hooggebergte en nachtvorst waar we totaal niet op voorbereid waren. 

Niet te vergeten de ruimte en rust die hier heerst. Stress kom je hier maar zelden tegen vooral niet in het verkeer. Dat geldt in een aantal gebieden ook voor tegenliggers op de weg.

Mogelijk komen we nog een keer terug om het Noordelijk deel te ontdekken. Daar schijnt het weer heel anders te zijn dan in het zuidelijk deel. Misschien de Lofoten, de mooie Europaweg of zelfs in de buurt van de poolcirkel..

Ook Zweden staat nog op het verlanglijstje. Wie weet als we de tijd krijgen....

                           Slutt på historien

Hilsener Karin og Louis.

Foto’s

3 Reacties

  1. Ge:
    18 juni 2024
    Kom veilig naar huis vrienden xxx
  2. Arnold:
    19 juni 2024
    Jullie hebben een prachtige vakantie gehad in Noorwegen Het was weer leuk om de reisverslagen te lezen. Veilige terugreis en wel thuis.
  3. Louis&Karin:
    19 juni 2024
    Dank jullie wel.
    We hebben er van genoten en dit was zeker een van de hoogtepunten in onze vakanties!
    Inmiddels in Denemarken voor een tussenstop nabij Århus. Morgen naar Duitsland en misschien Noord Nederland.