11&12 oktober Lago d'Orthe Italië

12 oktober 2022 - Pella, Italië

Vandaag 11 oktober rijden we weg uit de camperplaats in Noord west Italië. De camperplaats was niet veel soeps. Het leek wel een soort autosloop bedrijf wat was omgebouwd tot camperplaats. We hadden slechts een recensie gevonden op de app die we het meest gebruiken om een plekje te zoeken. Maar deze keer hadden we niet echt goed gezocht. Leek wel ok. Niet dus. We werden vanochtend zelfs "getrakteerd" op een hevige brandlucht en later gevolgd door zware rookpluimen. Blijkt de buurman van de camperplaats een soort sloopbedrijf te zijn wat zijn rommel ging opstoken. De hele camperplaats was gehuld in een dikke stinkende rookwolk. Vlug alle ramen dicht en snel inpakken. Hier willen we zo snel mogelijk vandaan! Nog even met de Duitse buur camperaar gesproken en het was al snel duidelijk dat dit zowel voor hun als voor ons een zeer slechte ervaring was. We hebben de camperplaats dan ook de. slechts mogelijke beoordeling gegeven die mogelijk was. Hier komen we nooit meer terug.

Enfin, we zijn op weg gegaan richting Como. Om precies te zijn Lago d'Orthe. Daar is volgens de campy app een mooie camping met alles erop en eraan en nog aan het meer ook. Dat klinkt al een stuk beter, dus wij op weg.

We zaten nog maar net in het Italiaanse deel van de Rivièra dus die hebben we nog voor een groot deel afgereden. Prachtige vergezichten. Hier was nog voldoende ruimte tussen de dorpen en steden. Ook nog veel mooie natuur. Na een uur of drie de Rivièra te hebben gevolgd en vele tunnels en bruggen gepasseerd slaan we af richting het Noorden. De weg werd direct een stuk breder en rustiger. Konden we eerst niet veel harder dan 90 en soms 100. Nu konden we flink wat gas bijgeven en werd 130 de kruis snelheid. De camper rijdt nog prima bij deze snelheid. Het lijkt zelfs dat hij nog strakker rijdt en minder wind gevoelig is. De motor kan het makkelijk aan, ik heb het niet geprobeerd maar de topsnelheid zal toch tegen de 150 zijn schat ik in. Veel te gevaarlijk natuurlijk en doen we ook niet maar het is wel prettig zoveel vermogen onder de motorkap te hebben. Je kunt goed met het verkeer mee en steile bergen zijn geen enkel probleem. De motor is dan ook een 2.8 diesel 5 cylinder. Dat wil wel....:-)!  De rijeigenschappen van deze camper zijn dan ook top.

Na een tijdje kwamen we dan aan bij het meer. Het is best een groot langgerekt meer met een schiereiland.  Verderop was dan nog een eiland wat je met de veerboot vanaf het schiereiland kan bereiken. Onze camping zou volgens de navigatie op het schiereiland liggen. Dat is wel leuk toch. Zo te zien was het best een hoge berg voor een relatief klein schiereiland. Maar goed, het zal wel kloppen, wij de berg op.... nou dat is wel erg steil! En de weg werd ook steeds smaller en smaller..... Eindelijk waren we dan bijna boven en zagen we enkele campers staan. Oh, ok zijn we dan toch goed!? Wij verder rijden ...maar die haarspeldbochten en die schuine kanten, kan dat wel? Karin uitstappen en wij voorzichtig de haarspeldbochten nemen. Ik vreesde dat de onderkant van de camper vast kwam zitten op de weg... Maar dat ging net goed. Met een paar keer op en neer steken en manouvreren kwamen we dan toch op de plek aan die het moest zijn. Maar....dit is helemaal geen camping! De campers die er stonden waren ook wat kleiner dan die van ons. Dit is gewoon een parkeerplaats voor campertjes om te overnachten maar niet bedoeld voor campeerders zoals wij en met zo'n grote camper! Jeetje, we moeten dus diezelfde weg weer terug! Ik had duidelijk een fout gemaakt met het selecteren op de navigatie. Niet slim maar ja, we stonden daar wel op een totaal verkeerde plek..

Nou ja, weinig keus dus we hebben dezelfde capriolen weer uit moeten halen om terug beneden te komen...Duurde even  maar het is gelukt!

Nu de goede camping opzoeken. Gelukkig was die maar een kilometer verderop aan de rand van het meer. Bij de receptie werden we hartelijk ontvangen en mochten zelfs een keuze maken tussen enkele plaatsen. Het is een terrascamping die uitkijkt over het meer. Prachtig! Alle voorzieningen zijn aanwezig en brandschoon. Er is zelfs een ATM (geldautomaat). Deze camping was in schril contrast met de plek waar we vanmorgen vertrokken waren en zeker voor deze prijs. We betalen hier enkele euro's meer maar krijgen 100 x meer comfort! We besluiten dan ook snel om hier twee nachten te blijven. Vanavond lekker relaxen en morgen het stadje op het schiereiland bezoeken en als het even kan het stadje op het eiland.

De volgende dag hebben we dat ook gedaan. Enkele foto's zijn gemaakt met de telefoon en die hebben we ge-upload. De meeste foto's hebben we gemaakt met de spiegelreflex en die komen later...

Donderdag vertrekken we weer. Helaas gaat Oostenrijk niet door dan zouden we tijd tekort komen. Morgen door Zwitserland naar Duitsland.  Daar ergens overnachten en dan vrijdag de laatste etappe naar huis.

Tjonge, drie weken door Zuid Europa gereisd. Die weken zijn voorbij gevlogen maar we hebben er ontzettend van genoten.

Gelukkig hebben we dit blog en de foto's nog. Kunnen we die later nog eens bekijken en dan beslissen of deze manier van vakantie vieren iets is wat we vaker willen gaan doen.:-).

We laten weten als we weer thuis zijn en hopen jullie weer snel te zien.

Groetjes

Karin & Louis.

1. Harrie:
    13 oktober 2022
    Nou, gaaf hoor die laatste camping... en dan door Zwitserland en Duitsland naar huis. Overnachting in het Schwartzwald misschien? Mooi rijden en strakke wegen. Daarna via de snelweg weer naar huis de volgende dag. Goed te doen 😊
  2. Louis en Karin:
    15 oktober 2022
    Schwarzwald was zeker een optie Harrie. Bedankt nog voor de tip.
    Zoals je misschien gelezen hebt zijn we toch direct doorgegaan naar huis.
    Maar Schwarzwald is ook een leuke motortrip...:-).
    Tot binnenkort en groetjes aan Gertje!
    Groeten, Karin&Louis.
  3. Rob:
    13 oktober 2022
    Heerlijk verhaal weer. Soms moet je op een slechte plek staan want dan wordt de volgende extra mooi ;-)
    Maar als je al die moeite had gedaan om boven te komen met de camper zou ik persoonlijk blijven staan. Het uitzicht alleen al. Maar goed zo te zien zijn jullie goed terecht gekomen. Geniet van de laatste dagen een een veilig terug reis!
  4. Arnold:
    13 oktober 2022
    Prachtige foto’s van het meer. Doet mij denken aan Lago di Mergosa , een meer in de buurt van Stresa.
    Voor straks een goede en veilige terugreis naar huis en geniet er nog even van .
  5. Louis en Karin:
    Bedankt Arnold.
    We hebben elkaar gisteren nog even gezien en vanavond weer.
    Bedankt voor het oppassen op Lucky!
    Groeten aan Anita!
    Tot vanavond!
    Groeten
    Karin&Louis.
  6. Huub Mertens:
    13 oktober 2022
    Hopelijk nu nog even goed weer. De verdere terugreis zal het weer wat minder zijn. Geniet nog even van jullie mooie tocht. En zeker 'n veilige terugreis. Gr Huub
  7. Louis en Karin:
    15 oktober 2022
    Klopt helemaal Huub. Was een heerlijke reis en leuk die reacties en tips. Wij zien elkaar snel. Zeer waarschijnlijk vanavond al. We hebben besloten toch naar de voorstelling te komen van Sari Shor dus zien we je vanavond!
    Groeten
    Karin & Louis.