9 oktober, reis naar Gerona (Spanje)

9 oktober 2022 - Girona, Spanje

9 oktober Gerona Spanje.

Vanmorgen rond 9u vertrokken uit Valencia. We hebben ons plan aangepast en gaan niet via Andorra en Zuid Frankrijk naar huis maar via Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Luxemburg naar huis. We hebben een leuke plaats in de buurt van de Franse grens gezocht en dat is Girona geworden. De geplande plaats in Italië wordt Nervia. Dat is net over de grens. We moeten dan wel ruim 600 Km door Frankrijk rijden. De actieradius van de camper is ook 600 Km dus dat is te krap. We willen niet stil komen vallen in Frankrijk, daar is de diesel slechts mondjesmaat verkrijgbaar en hulpdiensten komen je niet helpen voor een brandstof tekort. Dus vandaag onderweg al twee jerrycans gehaald voor totaal 40 liter diesel. Dan kunnen we totaal 1000 Km rijden voordat we weer moeten tanken. Dat zit dus wel goed. Na Nervia rijden we door naar Como. Vandaar naar Bregenz in Oostenrijk, Luxemburg en dan door naar Tilburg.

Maar vandaag eerst Girona verkend. We waren er redelijk op tijd, ongeveer 13.30u. Het is een camperplaats geworden met electra en lozing. Prima voor een nacht.

Girona is ook een oude vestingsstad net als Valencia alleen in een andere provincie en kleiner en ook hier wordt de bevrijding van de Moren nog steeds gevierd. Het centrale plein was bezaaid met terrasjes en de Spanjaarden waren volop aan het genieten van drank en uiteraard hapjes. Natuurlijk hebben we daar aan mee gedaan en zijn daarna de stad te voet gaan verkennen. Leuke lange en smalle straatjes met winkeltjes en allerlei bezienswaardigheden. Ook de bekende oude stadsmuur kun je hier beklimmen en bewandelen. Leuk om te doen als je er toch bent.

In de avond zijn we teruggegaan naar de camper en het reisplan verder uitgestippeld. Morgen weer op tijd op, dan naar het tankstation, alle tanken tot aan de nok toe volproppen met diesel en naar de Franse grens. Daar hopen we nog wat diesel te kunnen scoren. Misschien is het er erg druk want iedereen heeft natuurlijk hetzelfde probleem, in Frankrijk is nu moeilijk brandstof te krijgen…:-/.

Daarna op hoop van zegen op naar Italië.

Tot zover op naar het volgende avontuur...

Wordt vervolgd…

1. Huub Mertens:
    9 oktober 2022
    Succes met jullie trip. Zorg dat je regelmatig n voorraad brandstof opbouwt. Drank eten maakt n extra stop ook altijd mogelijk.
  2. Louis en Karin:
    10 oktober 2022
    Klopt Huub, maar Frankrijk heeft een brandstof crisis door stakingen bij de raffinaderijen. Hebben wij weer:-).
    Maar het is gelukt. Hadden nog 10 liter in de tank toen we in Italië waren gearriveerd en nog 40 liter in jerrycans...:-).
  3. Harrie:
    9 oktober 2022
    Klinkt prima, die planning. En wan schôn koei.....

Jullie gaan nog andere mooie plekjes zien!
  4. Louis en Karin:
    10 oktober 2022
    We hopen het Harrie. Was vandaag ook een leuke tocht langs de Rivièra. Helaas geen tijd om uit te stappen. Trouwens prachtige bochten hier voor een motortocht! 🛵
  5. Rob:
    Heel leuk om zo met jullie een beetje mee te reizen. Wat Huub zegt de tank hoef je niet leeg te rijden. Bij de Carrefour een keer stoppen als de tank een kwart leeg is en vol maken scheelt ook veel stress. Maar ik herken het. Zelf ook een keer brandstof stress gehad toen ze in Frankrijk moeilijk deden.
    Geniet vooral van de plekken waar jullie zijn.
  6. Louis en Karin:
    10 oktober 2022
    Bedankt voor je reactie Rob! Regelmatig tanken doen we ook Rob. Maar er is een brandstof crisis in Frankrijk door stakingen bij de raffinaderijen. Tanken in Frankrijk is daarom voor ons geen optie. Normaal gesproken rijden we de tank nooit leeg maar ja 600 Km zonder tanken als dat ook je actieradius is ...:-)
  7. Louis en Karin:
    Op onze route ligt Bregenz Oostenrijk. Als ik het goed heb zijn jullie daar deze vakantie ook geweest Rob. Heb je nog tips voor ons?
  8. Rob:
    11 oktober 2022
    Wij hebben geslapen op de parkplatz blumenstrasse. Friedhof st. Gallus. Dit is een CP geen voorzieningen.( In de Campo app is het een parkeerplaats) Maar wel rustig in de stad.
    Dan met de fiets naar beneden daar zie je dan in de haven een mooi park en waar wij naar de opera zijn geweest daarna langs het water richting lindau. Super fietspad. Daar is een mooi historisch dorpje op een eiland. Als je dan terug gaat heb je een mooie dag gemaakt.
  9. Louis en Karin:
    12 oktober 2022
    Bedankt voor de tips Rob. Helaas kunnen we er geen gebruik van maken..We zijn een nacht extra gebleven bij Lago d'Orte en moeten daarom de route naar huis inkorten. Donderdag ochtend vertrekken we via Zwitserland naar Duitsland. We overnachten nog ergens en vrijdag de laatste etappe naar Tilburg.
    We spreken elkaar weer snel.