8 oktober van Alicante naar Valencia

8 oktober 2022 - Port Saplaya, Spanje

Vandaag op tijd (8.15u) kunnen vertrekken. De tank is nog vol genoeg het is ook maar 202 Km. Het is bijna helemaal snelweg en geen tolwegen. De weg slingert door het landschap. In tegenstelling tot de tocht door het binnenland van Spanje voert deze weg helemaal langs de kustlijn. En dan zie je een andere kant van Spanje....

Overal waar je kijken kunt zie je bebouwing. Nederland vinden we overbevolkt maar hier kunnen ze er ook wat van. Elk dal staat helemaal vol met huizen of hoogbouw. We zagen zelfs bergen die compleet volgebouwd waren. Elke meter bij wijze van spreken was volgebouwd tot aan de top toe, en geen vrijstaande woningen maar rijtjeshuizen!

Gewoon complete straten tegen de berg geplakt. Van de berg is niets meer te zien! Die zit daar dus ergens onder. Mooi? Lelijk? Zeg het maar, wij hebben er in ieder geval een duidelijke mening over .

De lucht is hier naar ons idee ook niet zuiver. Je ruikt bij wijze van spreken de steden...of missen we de frisse geur van natuur?

Het toppunt was toen we de plaats Benidorm passeerden. We zijn hier nog niet eerder geweest maar zijn er langs gereden en hadden een prima uitzicht op de stad. Het woord "prachtig" heb ik bewust niet gebruikt. Heb zelden zo'n foeilelijke stad gezien . Vol met hoogbouw, niet alleen aan de kust maar echt overal van die joekels van torens.... En er stonden nog vele hijskranen bij in aanbouw zijnde torens. Echt jammer. We begrijpen dat mensen in deze regio willen zijn en misschien overwinteren maar dit voelt niet goed. Hier voelen we geen behoefte om de stad te bezichtigen..:-/.

Uiteindelijk toen we in de buurt van Valencia kwamen werd het iets beter. Wat ruimer opgezet en minder hoogbouw.

We waren redelijk vroeg op de campingplaats (11u) met alle voorzieningen.  Nog even de tank volgegooid bij het nabij gelegen tankstation. Hier redelijke prijzen. € 1.64 voor een liter.

De stad is prima uitgerust met vele fietspaden. Het centrum was ongeveer 35 minuten fietsen en het fietspad had de kwaliteit die we in Nederland gewend zijn. Strak, meestal recht en voldoende breed om naast elkaar te fietsen. Dat was een aangename verassing! Net zoals de stad zelf. Best wel druk maar ademt een hoog cultuurgehalte uit. Dat zie je al aan de buitenranden van de stad. Hier is echt aandacht besteedt aan de vormgeving en plaatsing van gebouwen en monumenten. De binnenstad is ronduit prachtig met historische gebouwen waar reeds honderden jaren geleden echte kunststukken zijn ontworpen neergezet en zorgvuldig onderhouden. Zie de foto's voor een indruk.

Op advies van Arnold toch nog de Torre del Micalet bezocht. Onderdeel van de kerk die je apart kunt bezoeken. De Torre kun je ook bezoeken voor een vriendelijke prijs van € 2,- op. De trap moet je wel zelf nemen. De treden hebben we niet geteld maar er leek geen eind aan te komen. De senorita die voor ons liep moest herhaaldelijk stoppen hoewel ze zo te zien de leeftijd van 30 nog moest bereiken. Dat vonden we eigenlijk niet zo erg, konden we zelf ook even op adem komen...:-). Na het beklimmen van de meer dan 200 treden kwamen we boven. Inderdaad een prachtig uitzicht!

Arnold, je had helemaal gelijk. Prachtig uitzicht. Als je in Valencia komt moet je deze toren toch zeker even beklimmen.

Verder vielen we vandaag met onze neus in de boter, het was een heel speciaal weekend voor de stad. Er werd feest gevierd want 9 oktober is de dag dat Valencia is bevrijd en wel in het jaar 1238! De hele streek inclusief hoofdstad Valencia was bezet door de Moren. De bevrijding is uiteindelijk gedaan door Koning Jaime. Dat wordt sindsdien uitbundig gevierd. En dit weekend dus ook. Je kon het goed zien: Bruiloften werden op deze dag gevierd. Er waren gala feesten. Optochten en processies. We hebben een van die processies gefotografeerd. Het is een uitvoering van Koning Jaime die met zijn ridderlijke macht de stad verovert. Dat gaat natuurlijk met veel uiterlijk vertoon, paarden ridders en zwaarden, niet te vergeten het trommel geroffel en Trompetter geschal! Zie de foto's voor een indruk.

Later in de avond zijn we weer naar huis gefietst. Het was weer een mooie belevenis.

Ook nog even het laatste nieuws en dan voorbereiden op de reis naar Andorra?....

Niet dus. Er is een staking uitgebroken in Frankrijk bij de olie raffinaderijen. Veel tank stations hebben al geen brandstof meer en als er nog wat is lange rijen met ruziënde Fransen. Jerrycans zijn verboden.

Dat wordt een alternatieve route zoeken en jerrycans zien te bemachtigen. We willen eind van de week toch nog thuis komen....

Wordt vervolgd!

1. Jan en Janneke:
    9 oktober 2022
    Hey Louis en Karin, dat is genieten, zo'n rondreis door Spanje. Wij kunnen jullie route op de kaart volgen en wij dachten eigenlijk dat jullie via Portugal en zuidelijk Spanje zouden reizen..Maar jullie gingen dwars door Spanje ! Valencia is idd erg mooi, Evie is daar dit jaar ook gaan fietsen en die vond het ook erg mooi. Wij zijn in de Spaanse Pyreneeën geweest en dat is bijzonder mooi, een aanrader. Misschien een alternatief voor Andorra dat daar vlak bij ligt. Heel veel succes met het vergaren van benzine voor de weg terug door Frankrijk. En Karin, was het misschien toch een verborgen bouwvakker die je stiekem nafloot? Have fun en enjoy.
  2. Louis en Karin:
    10 oktober 2022
    Klopt Jan. Dwars door Spanje. Portugal en onderkant Spanje was toch te ver voor 3 weken, kost zeker 5 weken en die hadden we niet. Misschien volgende keer . Andorra gaan we niet komen Jan. Er is een brandstof crisis in Frankrijk. Vele tankstations staan droog, daarom gaan we via Italië, Alpen, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland zo naar Luxemburg weer naar huis...:-)