5, 6 en 7 October. Alicante

7 oktober 2022 - El Campello, Spanje

Vandaag 5 oktober, aankomst in Alicante, om precies te zijn El Campello, een klein dorpje/voorstad aan de zuidkant van Alicante. De reis ernaartoe was in tegenstelling tot de vorige rit minder interessant. Veel standaard wegen en snelwegen. Daar valt niet zoveel over te vertellen. Het schiet wel lekker op, we waren rond 13.15u op Aereo 7 campello. Helaas helemaal vol. Een erg aardige Spaanse seniorita bood ons aan in de wacht te gaan. Als er dan iemand vertrekt kunnen we een plaatsje opschuiven....ja er stonden nog twee campers voor ons te wachten. Gezien deze wachtrij en de temperatuur tegen de 30 graden zagen we dat niet zitten..we bedankten de seniorita vriendelijk en gingen naar plan B, campingplaats El Campello, 800 meter verderop. Daar was wel plaats, we konden zelfs kiezen en werden nog in het zuiver Nederlands te woord gestaan ook! De betreffende man bleek al 33 jaar in Spanje te wonen en assisteert de manager/compagnon/eigenaar. Die eigenaar was trouwens een cabbalero dus geen mooie seniorita maar wel een toffe gast. Deed niet moeilijk over mijn rijbewijs. Het nadeel was dat hij niet door de paspoort scanner kon en mijn bsn  nummer moest overtikken.

Een mooie plek was zo gevonden, dus in no time stonden we klaar om wat te gaan ondernemen. Hoewel...dat was eigelijk niet het plan. Alicante is de meest zuidelijke bestemming die we aan gaan doen, dus wat uitdrijven is wel op z'n plaats. Bovendien zouden we hier misschien Rene en Marian uit Delft ontmoeten die in een dorpje verderop een appartement hebben. Inmiddels wisten we ook dat die ontmoeting niet door zou gaan. Ze komen pas zondagavond aan in Alicante en dan moeten wij gezien de tijd voor de terugreis al in de regio Andorra zitten.

Dus die middag nog een grote supermarkt bezocht (Carrefour) en levensmiddelen ingeslagen voor de komende dagen. Al shopped kwamen we erachter dat niet alleen de brandstof hier een stuk goedkoper is, ook levensmiddelen en hardware is hier stukken voordeliger. Wat leven wij toch in een verschrikkelijk duur land! En dan hebben we het nog niet eens over gas en elektra. Dat speelt hier helemaal niet zo.

Geeft te denken!

Diezelfde avond nog lekker gegeten op de boulevard. Ook dat kost hier een prikkie..voor 30,- heb je een diner voor twee...:-). Je kunt er amper zelf voor koken.

De volgende dag het centrum bezocht van Alicante. Een tochtje van ruim 40 minuten op de fiets

Dat was toch niet echt prettig fietsen! Fietspaden zijn er hier en daar maar meestal niet of ze houden gewoon halverwege ineens op. Ook gaat hij soms wel 4 tot 5 keer op de weg van linker naar rechterzijde. Auto's scheuren naast je... Niet echt leuk.

In het centrum aangekomen wordt het wat rustiger. Veel winkelstraten en erg toeristisch. Niet echt ons ding. We hebben wel een straat gevonden die vol stond met meer dan levensgrote paddenstoelen. Wat daar precies het verhaal achter is zijn we nog niet achter. Misschien gewoon om de toeristen te vermaken?

Na wat rond gelopen te hebben en enkele terrasjes en een lekker ijsje uitgeprobeerd zijn we weer teruggefietst. Nu niet meer over de weg maar over de voetpaden. Overal staan daar borden dat fietsen niet mag, maar ja, wel veel veiliger. Bovendien zie je dat de locals dat ook gewoon doen. Ik fietste op een gegeven moment zelfs langs een politiewagen op zo'n verboden gebied, ik dacht nog leuke discussie met een Spaanse agent, die hebben we nog niet gehad ...maar nee er gebeurde niets. Karin vond mijn actie maar niks, ....ach wie niet waagt wie niet wint. We zijn in ieder geval veilig thuis gekomen en lekker langs de hele lange boulevard gefietst....:-).

Vandaag 7 oktober lekker rustig aan gedaan. Vanmorgen naar een klooster hier in de buurt geweest, ja weer met de fiets en veel over voetpaden gefietst...ze kunnen me wat ...

Daar aangekomen en door een smalle straat wordt Karin ineens nagefloten, je kent dat wel, zo'n bouwvakker fluitje. Geen punt, kan ik hebben...maar waar was die bouwvakker dan? Er werd niet gebouwd of geklust! En hup nog een keer die fluit maar nu direct daarachter aan katten gemiauw en net zo hard en geluid uit dezelfde hoek. Toch even stoppen!

Het geluid kwam uit een van de balkons! Nog eens goed kijken, zien we daar allerlei vogelkooien in het balkon staan!

Onder die vogelkooien een groene golfplaat waar een stuk uit is en wat zat daar achter....een papagaai! Haha, leuk zo'n welkom! Hij maakte allerlei geluiden, ook van een politie sirene. Geweldig, net echt. Zie ook het gemaakte filmpje met geluid.

Het klooster hebben we bezocht nadat de mis was afgelopen. Ook de biechtstoel werd tijdens de mis intensief gebruikt. Zouden die Spanjaarden hier zo vaak " naast het potje pissen"  of gewoon heel gelovig zijn? We houden het maar op het laatste...:-).

Verder deze dag langs de boulevard geflaneerd en genoten van het uitzicht. Ook nog even een plaatselijke cafetaria bezocht die de naam Popaye heeft. Ik had nl een shirt aan met de afbeelding van Popaye dus dat gaf een leuke link met de oude (bijna tandeloze) eigenaar. Hij vond het wel leuk .

Vanavond verder alles in orde gemaakt voor vertrek.

Dat was het wat Alicante betreft...

Morgen om 7u op. 8u vertrek naar Valencia!

1. Arnold:
    8 oktober 2022
    Wat een belevenissen weer ! Nu op naar Valencia,! Prachtige stad met mooi oud centrum. Midden in het centrum staat een oude kerk met een enorme klok boven. Vanuit hier heb je een mooi uitzicht over Valencia.
    Groetjes,
    Anita en Arnold
  2. Louis en Karin:
    8 oktober 2022
    Bedankt voor de tip Arnold. We zijn zojuist (10.30u) gearriveerd in Valencia. We gaan die klok zeker opzoeken!