27 september naar Bordeaux

28 september 2022 - Pissos, Frankrijk

Vandaag lekker uitgeslapen. Het weer was vanmorgen toch niet best, regen en wind. Maar vanmiddag zou het opklaren. Ons plan is dan ook richting Bordeaux te rijden en net buiten de stad te parkeren en met de fiets naar het centrum.

Zo gezegd, zo gedaan. We vonden een prima plek bij een scholengemeenschap waar parkeerplaatsen voor bussen waren gemaakt. Daar past onze camper ook wel op! De fietsen eraf en op naar de stad.

Bordeaux is een middelgrote stad met 240.000 inwoners. Wat dat betreft vergelijkbaar met Tilburg... Maar daar houdt elke vergelijking ook wel mee op. Ja toch nog een overeenkomst: fietspaden, Bordeaux heeft er alles aan gedaan om de fiets te promoten. Er zijn heel veel fietspaden en fietsroutes door de stad. Weliswaar aangelegd met de Franse slag, maar toch! Heel prettige stad om doorheen te fietsen. Er zijn dan ook vele fietsers te zien en wat heel erg opvalt is dat de fietser overal voorrang wordt gegeven. Als een (Franse) automobilist ziet dat je over wilt steken wordt er prominent gestopt en gewuifd dat je door mag. Vooral also je als fietser geen voorrang hebt. Daar kunnen Nederlanders nog wat van leren....:-).

Bordeaux is een stad met erg veel historische gebouwen. We hebben echt niet alles gezien maar de foto's  geven een aardige indruk. De spiegelfontein die je vgens velen gezien moet hebben is wel bijzonder maar niet bijzonder mooi. Het water wordt van onderaf op het oppervlak gepompt. Leuk bedacht en geeft een glad spiegelend effect tegenover de stadsmuur en poort maar spectaculair kun nen wij het niet vinden.

Dan is de oude stadspoort toch veel interessanter om naar te kijken. We hebben dan ook genoten van ons heerlijke drankje met uitzicht op dit kunstwerk.

Op het eind van de middag zijn we weer op de fiets teruggegaan naar de camper. Het was ongeveer 45 minuten fietsen langs de rivier Garonne, dus goed te doen.

Terug bij de camper besloten we weer een stukje verder naar het zuiden te rijden en een camperplaats in het plaatsje Hostens  in het nationaal park Gascogne op te zoeken. Wat we niet wisten maar al snel achterkwamen is dat het hele park voor een groot deel is verbrand door recente bosbranden. Alle bomen die we zagen waren verbrand, zover we kijken konden en overal om ons heen. We hebben kilometers en kilometers gereden maar zagen alleen maar verbrande bomen en struiken. De geplande camperplaats was dan ook onbereikbaar. Alle wegen ernaartoe waren afgesloten wegens gevaar. We hadden dan ook geen keuze en moesten verder door dit treurige en naar brandlucht ruikende landschap. Wat ons opviel waren de huizen die in dit nationaal park staan, waren vrijwel allemaal nog intact. Waarschijnlijk zijn de huizen tijdens de brand door de bewoners goed nat gehouden. Soms waren er een soort nederzettingen, geen dorp maar gewoon een stel huizen bij elkaar waar mensen wonen. Die moeten angstige tijden meegemaakt hebben tijdens de brand. Stel je voor overal om je heen bos wat in brand staat en je kunt nergens heen!  Lijkt me verschrikkelijk. Er zijn er vast die het niet gered hebben. We zagen een huis of wat er dan nog van over was wat tot de grond toe was afgebrand. Je moet er niet aan denken wat dat met je doet!

Uiteindelijk na een behoorlijke rit zagen we dat het bos weer groen werd maar verderop zagen we toch weer sporen van brand, weliswaar een brand die langer geleden was maar toch.

Uiteindelijk bij een alternatieve camperplaats aangekomen in het plaatsje Pissos. Een klein dorp midden de middle of nergens. Het is in feite een grote parkeerplaats achter de grote kerk. Het dorpje is super klein maar hun kerk is buiten proporties....

De kerkklok slaat in ieder geval elk uur en is overduidelijk te horen.

We staan hier met een stuk of 6 campers.

Een Engelse, een Nederlander(wij) en de rest zijn Fransen.

Morgen gaan we door naar San Sebastian in Spanje. Dat is niet ver meer, ongeveer twee uur rijden. Dus misschien maken we nog een ommetje naar een leuke plaats. Morgen wordt hier veel regen verwacht. Daarna knapt het snel op. Zaterdag wordt de temperatuur 23 graden en blijft een tijdje zo. We zien er naar uit!

1. Rob:
    29 september 2022
    Indrukwekkend van verbranden bos. Maar het geeft ruimte voor nieuw leven.
  2. Jan en Janneke:
    29 september 2022
    Louis en Karin, leuk dat jullie zo lekker gefietst hebben in de stad Bordeaux en zo lang moeten rijden door een verbrand bos lijkt me wat luguber. Hopelijk knapt het weer snel op in Spanje en Portugal. Genieten er van samen, groetjes, Jan en Janneke
  3. René en Marjan:
    29 september 2022
    Heb jullie blog gelezen hoor. Jammer van al die verbrande bossen, moet er niet aan denken dat onze bossen er een keer aan gaan. Veel plezier en goede reis en wie weet tot snel onder de spaanse zon.
  4. Louis en Karin:
    4 oktober 2022
    Het gaat voorspoedig Rob, vandaag richting Alicante en dan trekken we waarschijnlijk weer noordwaarts...
    Hopelijk kunnen we elkaar nog treffen..:-).